loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 13 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

لب پر شدن و شکستن دندان باعث خواهد شد تا شکل ظاهری و زیبایی طرح لبخند او دچار تغییراتی شود. یکی از روش ها برای از بین بردن این آثار مخرب، کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده است. هرچند روش های مشابه دیگری نیز برای رفع این مشکل وجود دارد، از جمله لمینت دندان و … ولی در این مقاله می خواهیم یکی از محبوب ترین و سریع ترین روش ها را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانید کامپوزیت ونیر برای رفع بسیاری از عیوب ظاهری و جزیی دندان ها بهترین گزینه به شمار می رود. در این روش ایمن می توان با قرار دادن روکش بر روی دندان لب پر شده در یک جلسه دندانپزشکی این عارضه را پنهان و شکل دندان را به حالت اولیه و طبیعی خود برگرداند. البته همانطور که اشاره کردیم این روش برای رفع مشکلات جزیی کاربرد دارد.

علت لب پر شدن دندان ها

دندان ها به علل مختلفی ممکن است دچار لب پریدگی شوند. یکی از این علل ضعیف شدن مینای دندان می باشد. مینای دندان در اثر عواملی مانند سایش مداوم دندان ها بر روی هم دچار تضعیف خواهند شد. در مواردی نیز سوانح و تصادفات رانندگی و یا ضربه های ناگهانی به دندان بخصوص دندان های جلو باعث لب پر شدن دندان می شود. در واردی نیز مشاهده شده است گاز زدن اجسام سخت و یا مواد غذایی بسیار سفت باعث لب پر شدن و در مواقعی نیز شکستن دندان می شود. ولی اگر به دنبال سریع ترین و ایمن ترین راه برای حل این مشکل هستید، کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. با این روش فرد با پرداخت هزینه کمتر نسبت به روش های دیگر و نیز صرف زمان کمتر به نتیجه دلخواه خواهد رسید و زیبایی طرح لبخند را دوباره بدست می آورد.

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده 687453151431231

آشنایی با مراحل نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

حال در این قسمت می خواهیم توضیح دهیم که چگونه و در چه مراحلی کامپوزیت ونیر بر روی دندان ها نصب و عیوب آن ها را برطرف می کند. در کل باید گفت این روش در سه مرحله انجام می شود: آماده کردن دندان ها، انتخاب روکش با توجه به رنگ دلخواه، قرار دادن روکش و سپس نصب آن

آماده کردن دندان

اولین مرحله برای نصب روکش کامپوزیت ونیر این است که باید لثه ها و دندان ها را آماده نمود. برای این کار دندانپزشک لثه ها را با کمک ابزار های لازم در یک ردیف قرار می دهد و به اصطلاح هم تراز می نماید. برای نصب روکش کامپوزیت ونیر باید دندان ها بدون هر گونه برجستگی و نیز جرم و پلاکی بر روی آن ها باشد. وجود برجستگی در فرآیند نصب روکش ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید. بعد از اینکه دندان ها تمیز شد، در صورتی که دندان دارای نقاط تیز باشد که در اثر لب پر شدن ایجاد شده اند، این نواحی صاف می شود. عدم وجود تیزی در روند نصب روکش بسیار اهمیت دارد و دندانپزشک راحت تر می تواند روکش را بر روی دندان نصب نماید.

انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر

یکی از مراحلی که به انتخاب فرد و نیز مشورت دندانپزشک انجام می شود، انتخاب رنگ دلخواه روکش دندان است. در کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده بستگی به این است که فرد می خواهد صرفا دندان های لب پر شده را پوشش دهد و یا تمامی دندان ها شامل این مورد می شوند. در صورتی که یک یا دو دندان روکش کامپوزیت ونیر می شوند، بایستی تطابق رنگی روکش با دندان های طبیعی فرد حفظ شود. زیرا عدم حفظ این هماهنگی باعث نازیبایی دندان ها و طرح لبخند می شود. ولی در صورتی که همه دندان ها روکش می شوند، با توجه به آیتم هایی مانند رنگ سفیدی چشم، رنگ مو، رنگ دندان های طبیعی می توان رنگ مورد نظر را انتخاب نمود. باید تناسبی بین این موارد وجود داشته باشد تا حالت لبخند فرد طبیعی تر دیده شود. بهتر است به توصیه های دندانپزشک نیز در این زمینه عمل نمایید.

نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

بعد از انتخاب رنگ روکش، بایستی روکش نهایی بر روی دندان ها قرار گیرد و ثابت شود. برای ثابت شدن روکش از چسب و سیمان مخصوصی استفاده می شود. این چسب در اثر تابیدن لیزر و اشعه مخصوص در عرض چند ثانیه سفت شده و به این صورت روکش را بر روی دندان ها ثابت می کند. بعد از اینکه این محله به اتمام رسید باید پولیش نهایی صورت گرفته و اضافات چسب و سیمان از بین دندان ها و روی آن ها برداشته شود. تمیزی و ظرافت کار دندانپزشک در این مرحله تاثیر زیادی در زیبایی طرح لبخند فرد و پوشاندن هر گونه عیوب دندان دارد. ظرافت و دقت از این جهت که تمامی فاصله های بین دندان ها و لثه فرد کاملا پوشانده شده و جایی برای تجمع جرم و پلاک باقی نماند. این موضوع نقش مهمی در ماندگاری و افزایش طول عمر این درمان دارد.

مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

یکی از مواردی که در پروسه کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده باید به آن توجه زیادی شود،مراقبت های بعد از نصب می باشد. با این مراقبت ها می توان هم زیبایی و شفافیت روکش و هم طول عمر آن را افزایش داد. در این قسمت می خواهیم مواردی را مطرح کنیم که بعد از نصب روکش باید رعایت شود تا بهترین نتیجه با ماندگاری بالا حاصل شود:

رعایت نکات بهداشتی

یکی از مهم ترین نکات در مورد حفظ سلامت دندان ها چه طبیعی و چه کامپوزیت شده، رعایت نکات بهداشتی می باشد. نکاتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و نیز استفاده از دهانشویه برای حفظ سلامت دندان ها مفید و در عین حال ضروری است. بنابراین باید این نکته بعد از قرار دادن و نصب روکش به صورت جدی و مرتب روزی دوبار مسواک و یک بار نخ دندان مورد توجه قرار گیرد. مسواک زدن مانع از تجمع باقیمانده غذا در بین دندان ها و مرز بین لثه و دندان می شود. همچنین نخ دندان باعث حفظ سلامت لثه و جلوگیری از عوارضی مانند بیماری های لثه وعفونت می گردد. تجمع مواد غذایی باعث ایجاد پلاک و رسوخ باکتری به دندان های زیر روکش می شود و به مرور زمان پوسیدگی دندان را سبب خواهد شد.

جنس کامپوزیت ونیر

یکی از موارد مهم انتخاب جنس روکش می باشد. جنس روکش کامپوزیت دندان بهتر است از مواد مرغوب و با کیفیت انتخاب شود. در این صورت غیر از زیبایی ظاهری و شفافیت روکش، ماندگاری آن نیز بالا خواهد رفت. بخصوص در صورتی که دندان های جلویی لب پر شده باشند، جنس روکش تاثیر زیادی در نتیجه خواهد داشت.

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده 548652.1354352

عدم مصرف مواد غذایی بعد از اتمام بی حسی

هرچند این روش نیازی به استفاده از مواد بی حسی و بی حس نمودن دندان ها و لثه ندارد، ممکن است برخی افراد تمایل به این کار داشته باشند. در این صورت قبل از اینکه به صورت کامل بی حسی از بین نرفته باشد، از خوردن غذا و گاز زدن به مواد غذایی سفت به شدت خودداری نمایید. زیرا با وجود بی حسی به عمق فشاری به وارد می شود، آگاهی نداشته و ممکن است آسیب جدی به روکش وارد شود.

 مواردی در مورد تغذیه بعد از کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده

نوع تغذیه و نوع مواد غذایی که انتخاب می شود، در ماندگاری روکش تاثیر زیادی دارد. با توجه به مقاومت پایین کامپوزیت ونیر در برابر رنگ پذیری و لکه گیری و نیز استحکام کمتر آن نسبت به روکش لمینت دندان، باید مراقبت های تغذیه ای بیشتر انجام شود. بایستی در خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات رنگی و سس دار بیشتر احتیاط شود. زیرا به سرعت روکش رنگ خواهد گرفت و جلای خود را از دست خواهد داد. در صورت مصرف این مواد سعی کنید سریعا مسواک بزنید و در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید تا اثر رنگ این مواد از بین برود.

عدم مصرف دخانیات

دخانیات و علی الخصوص سیگار یکی از مخرب ترین موارد در مورد روکش های دندان است. وجود نیکوتین موجود در آن ها سبب تضعیف روکش می شود . نیز رنگ پذیری روکش را باعث می شوند. باید این افراد تا حد امکان مصرف دخانیات را به کمترین مقدار خود رسانده و ترک نمایند. همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی این افراد باعث افزایش احتمال عفونت دندان های زیر روکش نیز خواهد شد.

مراجعات منظم به دندانپزشک

یکی از راه های افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده، مراجعات منظم به دندانپزشک بابت چکاپ وضعیت دندان ها می باشد. قسمت هایی از دندان که امکان دسترسی بیمار برای مسواک زدن وجود ندارد، توسط دندانپزشک تمیز و ضدعفونی می شود. همچنین دندانپزشک می تواند در صورت وجود مشکلاتی مانند عفونت و … و تشخیص زود هنگام از عوارض بعدی پیشگیری نماید. بنابراین لازم است سالی دو بار برای بررسی وضعیت روکش به دندانپزشک مراجعه نمایید.

کلام آخر

کامپوزیت ونیر دندان لب پر شده یکی از بهترین، سریع ترین و کم هزینه ترین روش ها برای اصلاح مشکل لب پر شدن دندان ها است. با این روش در یک جلسه دندانپزشکی مشکل برطرف خواهد شد. ماندگاری این روش بین 7 تا 10 سال است که با رعایت مواردی که گفته شد، می توان این مدت را بیشتر نیز کرد. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک در زمینه نصب روکش کامپوزیت ونیر می باشد تا زیبایی طرح لبخند به بهترین شکل ممکن بازگردد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 186
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 320
  • بازدید سال : 2,270
  • بازدید کلی : 3,767