loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 13 یکشنبه 07 دی 1399 نظرات (0)

یکی از مسایل مهم در روش های زیبایی مربوط به ماندگاری و طول عمر این روش ها است. برای اینکه بدانیم ماندگاری لمینت دندان چه میزان است و تا چند سال می تواند زیبایی طبیعی دندان ها را حفظ کند، نیاز است با این روش بیشتر آشنا شویم. اینکه لمینت دندان می تواند چه کاربردی داشته باشد و برای چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد. باید گفت این روش بادوام بوده و می تواند بیش از یک دهه عمر کند. میانگی این بازه زمانی بین 10 تا 20 سال است. البته می توان با روش هایی این مدت را بیشتر هم نمود. سعی خواهیم کرد در این مقاله نکات مراقبتی را نیز به صورت کامل توضیح دهیم تا طول عمر لمینت دندان را افزایش دهید. همچنین عوامل مختلفی که می تواند در این مورد تاثیر گذار است و می تواند مفید یا مخرب باشد نیز توضیح داده می شود.

ماندگاری لمینت دندان 45450036987555عوامل موثر در طول عمر لمینت دندان

همانطور که توضیح دادیم در پاسخ به این پرسش که ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟ می توان گفت بین 10 تا 20 سال می تواند ادامه داشته باشد. ولی در این مدت عواملی می تواند در کاهش این طول عمر تاثیر گذار باشد. عواملی مانند جویدن مواد سخت مانند یخ یا ناخن، خوردن مواد رنگی که می تواند در تغییر رنگ لمینت تاثیرگذار بوده و زیبایی و شفافیت ان را کاهش دهد، مواد چسبنده مانند آبنبات یا ادامس و … باعث کاهش طو.ل عمر  لمینت دندان خواهد شد. همچنین عدم مراجعه به دندانپزشک می تواند مانع تمیز کردن نقاطی شود که بیمار امکان آن را ندارد. این مشکل می تواند باعث تجمع باکتری و پلاک در این نواحی شده و عفونت و سایر عوارض را به همراه داشته باشد. رسیدگی به دندان ها مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مداوم و مرتب از عوامل مثبت در افزایش طول عمر لمینت دندان است.

مراقبت های لازم برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

برای نگهداری طولانی مدت از روکش لمینت دندان نیاز است مراقبت های بعد از نصب را جدی بگیرید. در این قسمت می خواهیم به مهم ترین مراقبت هایی که لازم است اشاره کنیم:

عدم استفاده از دندان به عنوان ابزار

در صور تی که از دندان های لمینت شده به عنوان ابزاری برای باز کردن درب وسایل و یا گاز زدن مواد سخت استفاده نمایید، باعث آسیب خواهید شد. شکستن و ترک خوردن روکش دندان یکی از مواردی است که باعث کاهش ماندگاری لمینت دندان می شود.

عدم استعمال دخانیات

مصرف دخانیات از دو جنبه می تواند باعث کاهش طول عمر لمینت دندان شود. یک مورد اینکه مواد دخانی باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها می شود. هر چند مقاومت لمینت دندان در برابر تغییر رنگ زیاد است، ولی مصرف مدوام این مواد می تواند تاثیر منفی خود را بگذارد. از طرفی افراد سیگاری ممکن است در رعایت بهداشت دهان و دندان خود ضعیف عمل نمایند. این موضوع می تواند باعث تجمع پلاک در مرز لثه ها شده و عمر مفید لمینت دندان را کاهش دهد. در ضمن می تواند باعث بروز بیماری های لثه و عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها گردد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

لازم است بعد از نصب لمینت دندان، برای ارزیابی وضعیت سلامت دندان ها، هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید. این مراجعات برای اینکه مطمئن شوید عفونت یا سایر مسایل دندان ها و روکش را تهدید نمی کند، باید به دندانپزشک مراجعه نمایید. نیاز است دندانپزشک قسمت هایی از دندان را بیمار دسترسی کامل را ندارد، تمیز نماید و مانع پخش عفونت به سایر قسمت ها شود.

ماندگاری لمینت دندان 21997643052138مراقبت های بهداشتی

لمینت دندان نیز برای ماندگاری و حفظ سلامت نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد. از جمله این مراقبت ها استفاده منظم و روزانه مسواک و نخ دندان است. این اقدامات برای حفظ سلات و درخسندگی دندان ها مفید بوده و می تواند از بروز بیماری های لثه جلوگیری نماید. در هنگام مسواک زدن لازم است از مسواک نرم استفاده نمایید تا خراشی بر روی روکش ها ایجاد نشود. همچنین لازم است در انتخاب خمیر دندان مشاوره نموده و دقت لازم را داشته باشید. خمیر دندان هایی که حاوی مواد سفید کننده هستند، می توانند باعث کدر شدن رنگ روکش ها و نیز کاهش طول عمر شفافیت آن ها شوند.

درمان دندان قروچه

یکی از عادات رفتاری که می تواند تهدیدی برای لمینت دندان به شمار رود، دندان قروچه است. این عادت رفتاری می تواند منشا روانی داشته باشد. فرد در زمان عصبانیت، استرس، دلهره و از این قبیل مسایل، دندان های خود را به هم فشار می دهد. این فشار می تواند آسیب جدی به روکش دندان ها وارد کند و طول عمر آن را کاهش دهد. بهتر است این مشکل برطرف شود و سپس اقدام به لمینت دندان نمایید. در صورت نصب لمینت با وجود این مساله، توصیه می شود در زمان خواب و ورزش از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید. این کار مانع ساییده شدن دندان ها بهم و وارد شدن آسیب می شود.

تعویض لمینت دندان

در صورتی که به دلیلی روکش لمینت دندان دچار آسیب شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد. برای نصب مجدد باید روکش برداشته و تعویض گردد. برای تعویض لمینت دندان نیاز است مجددا قسمتی از مینای دندان تراشیده شود. این مساله باعث آسیب بیشتر به این ناحیه اصلی دندان می گردد. چون دندان ها قبلا نیز تراشیده شده اند، در صورتی که فرد لمینت را تعویض ننماید، چهره بدی به دندان ها خواهد داد. زیرا مینای دندان نازک شده است و این باعث بدشکلی دندان ها خواهد شد. بنابراین مجبور به تعویض روکش ها با مواد جدید خواهید بود. به همین دلیل توصیه می شود مراقبت های بعد از نصب را جدی گرفته و بر ماندگاری روکش دندان بیافزایید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد به این سوال که ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟ به صورت کامل پاسخ داده شود. در نهایت می توان گفت طول عمر لمینت دندان بین 10 تا 20 سال می باشد. نکته مهم در افزایش ماندگاری این روش ، مراقبت های بعد از نصب لمینت دندان است. این مراقبت ها می تواند باعث افزایش طول عمر روکش و شفافیت و زیبایی آن گردد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 186
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 346
  • بازدید سال : 2,296
  • بازدید کلی : 3,793