loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 13 چهارشنبه 07 آبان 1399 نظرات (0)

احساس درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است،  ولی آیا درد شدید بعد از ایمپلنت دندان عجیب است یا نه؟ در حقیقیت می خواهیم بدانیم که چه میزان از درد بعد از ایمپلنت دندان می تواند غیر طبیعی باشد تا در صورت احساس آن، به پزشک اطلاع دهیم. چون ایمپلنت دندان یک روش جراحی بوده و قسمتی از لثه برش داده می شود و در استخوان فک، پایه قرار داده می شود. به همین دلیل می توان گفت بعد از اینکه بی حسی از بین رفت، احتمال این است که درد در ناحیه جراحی احساس شود. اما در حین جراحی بیمار دردی را احساس نخواهد کرد. درد مربوط به روزهای بعد از جراحی است که ممکن است 7 تا 10 روز نیز طول بکشد. در این مقاله می خواهیم دلایلی که می تواند باعث احساس درد شود را بررسی نموده و توضیح دهیم در چه صورت طبیعی است و در چه صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

درد شدید بعد از ایمپلنت 57893علل ایجاد درد بعد از ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم دلایلی که باعث احساس درد بعد از ایمپلنت دندان می شود را بررسی نماییم. باید گفت تا دو هفته اول باید درد تسکین پیدا نماید و با مصرف قرص های مسکنی که پزشک تجویز می نماید، می توان ان ها را کنترل و درمان نمود. ولی اینکه آیا درد شدید بعد از ایمپلنت دندان عجیب است؟ مربوط به دو هفته بعد از جراحی است.

عفونت

یکی از عوارض جراحی ایمپلنت دندان، عفونت در ناحیه لثه است. به همین دلیل جراح از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز این عارضه استفاده می نماید. ولی در مواردی بیمار مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان را رعایت نکرده باشد، می توان منجر به عفونت لثه شود. باید توجه داشت بعد از ایمپلنت دندان بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمود. استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه جزو واجبات بعد از ایمپلنت دندان است. در صورت درد شدید بعد از ایمپلنت دندان و مشاهده علایم عفونت مانند بوی بد دهان، آبسه در اطراف ناحیه جراحی و لثه، قرمزی و التهاب لثه سریعا به پزشک مراجعه نمایید. زیرا عفونت مشکل بزرگی است که می تواند عوارض خطرناک تری نیز به دنبال داشته باشد. عفونت می تواند دهان را نیز درگیر کرده و وارد جریان خون بیمار شود. در اینصورت درمان نیز سخت تر انجام شده و مدت زمانی که باید برای بهبودی صرف شود نیز طولانی تر است.

قرار نگرفتن صحیح پایه ایمپلنت دندان در استخوان فک

در صورتی که پایه ایمپلنت دندان به درستی و به صورت صحیح در استخوان فک قرار نگیرد، می تواند باعث درد شدید بعد از ایمپلنت دندان شود. بنابراین در پاسخ به این پرسش که آیا درد شدید بعد از ایمپلنت دندان عجیب است؟ باید گفت در این صورت این درد عجیب نیست.  زیرا پایه ایمپلنت دندان که باید به صورت ثابت و غیر قابل حرکت در محل خود قرار گیرد، ناپایدار بوده و به اصطلاح لق می زند. به همین دلیل زمان خوردن مواد غذایی و جویدن غذا می تواند به محل جراحی فشار آورده و این موضوع باعث احساس درد شدید می شود. در صورت بروز این مشکل توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه نمایید. نیاز است که جراح به صورت کامل محل را بررسی و مشکل را برطرف نماید.

درد شدید بعد از ایمپلنت 215489عدم رعایت نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان از بیمار خواسته می شود به مدت یک هفته بعد از جراحی از انجام فعالیت های بدنی سنگین خودداری نموده و استراحت نماید. در غیر این صورت باید منتظر درد شدید بعد از ایمپلنت دندان باشد. برخی از افراد این موضوع را رعایت نمی کنند و به محض کمی بهبودی در محل جراحی، فعالیت های خود را از سر می گیرند. نیاز است تا مدتی از انجام حرکات ورزشی سنگین، خم شدن و بلند کردن وسایل خودداری شود. چون ناحیه جراحی شده حساس بوده و می تواند بسیار درد ناک شود. در صورتی که بیمار این نکته را رعایت نماید، احساس درد شدید عجیب نخواهد بود. از بیمار خواسته می شود از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد، خودداری شود. در این صورت به ناحیه جراحی شده فشار وارد می شود و درد شدیدی آن ناحیه را فرا خواهد گرفت.

همچنین از بیمار خواسته می شود که بعد از ایمپلنت دندان از مصرف دخانیات پرهیز نماید. در مواردی بیمار نمی تواند این موضوع را کنترل نماید. نیکوتین موجود در سیگار می تواند باعث بروز عفونت در لثه و محل جراحی شود. همانطور که توضیح دادیم، این عفونت باعث ایجاد درد شدید خواهد شد. همچنین مانه جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک می شود. بعد از گذشت مدت زمانی، جوش نخوردن پایه ایمپلنت می تواند عوارض جدی تری را نیز به دنبال داشته و باعث شکست جراحی ایمپلنت دندان شود. پس توصیه می کنیم تمامی نکات مراقبتی که باید رعایت شود را به درستی انجام داده و از ایجاد درد شدید در ناحیه جراحی پیشگیری نمایید.

 آسیب رسیدن به رشته های عصبی

یکی از مواردی که به ندرت پیش می آید، آسیب رسیدن به رشته های عصبی است. ممکن است جراح در حین جراحی متوجه محل قرار گرفتن رشته های عصبی نبوده و به ان ها آسیب برسد. هر چند این مورد به ندرت پیش می آید ولی در صورت آسیب رسیدن، درد های شدیدی در ناحیه جراحی را احساس خواهید کرد.  از علایم ان می توان به خارش، بی حسی در ناحیه پایین صورت مانند لب پایینی، چانه و یک طرف زبان اشاره نمود. در صورتی که این علایم تداوم داشت، باید جراح را در جریان قرار دهید تا اقدامات درمانی را برای بیمار انجام دهد. هرچه سریع تر این مشکل شناسایی شود، بیمار درد کمتری را احساس کرده و درمان های لازم را دریافت خواهد نمود.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که آیا درد شدید بعد از ایمپلنت دندان عجیب است؟ باید گفت درد بعد از ایمپلنت دندان تا دوهفته طبیعی می باشد. در صورتی که درد با مصرف مسکن های تجویزی پزشک تسکین پیدا نکرد و رو به رشد بود، سریعا به جراح مراجعه نمایید تا علت درد شناسایی و درمان های لازم انجام شود تا از بروز عوارض بعدی پیشگیری نمود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 186
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 321
  • بازدید سال : 2,271
  • بازدید کلی : 3,768