loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 20 پنجشنبه 27 شهریور 1399 نظرات (0)

اصولا برخی از افراد به این دلیل که کامپوزیت ها نسبت به لمینت های سرامیکی قیمت بهتری دارند، کامپوزیت را انتخاب می کنند. یکی از نکات مهمی که سبب می شود ماندگاری کامپوزیت بیشتر شود، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از آن می باشد. در واقع تمیز نگه داشتن دندان ها، استفاده از نخ دندان و مسواک و… سبب می شود عمر کامپوزیت ها بیشتر شود. در ادامه شما را با برخی از مراقبت های لازم آشنا خواهیم کرد تا بتواندی از کامپوزیت هایتان به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از کامپوزیت دندان

  • بهتر است فرایند مسواک زدن را در حدود سه دقیقه ادامه دهید تا دندان ها به خوبی تمیز شوند. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم رعایت بهداشت دهان و دندان در دوام و ماندگاری کامپوزیت ها به شدت تاثیر گذار است. در روز بهتر است دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید، با انجام این کار ها عمر مفید کامپوزیت افزایش می یابد. مراقبت از دندان هایی که دارای کامپوزیت می باشند را جدی بگیرید و همانطور که از دندان های طبیعی خود مراقبت می کنید از کامپوزیت ها نیز مراقبت کنید. مسواک زدن تهاجمی و یا استفاده از مسواک های سخت و سفت سبب می شود که لثه ها آسیب ببینند و دچار رکود شوند. رکود لثه بدین معناست که لثه شروع به فاصله گرفتن از دندان ها می کند و محل اتصال بین دندان و روکش قابل ملاحظه می شود، هرچه رکود بیشتر شود فاصله ایجاد شده نیز بیشتر می شود و ظاهر زشتی به بار می آورد.

 

اصلاح طرح لبخند 94949414

 

برای این که متوجه شوید به صورت تهاجمی مسواک می زنید یا خیر بهتر است به مسواک خود توجه کنید، در صورتی که طی یک الی دو ماه مسواک شما از هم وارفته شده باشد، یعنی شما به صورت تهاجمی مسواک می زنید. وقتی متوجه چنین مشکلی شدید بهتر است که یک مسواک نرم تهیه کنید.  بهداشت دندان هایتان را به خاطر حفظ سلامتی سایر دندان های دیگرتان رعایت کنید تا دیگر دندان ها دچار آسیب نشوند.

2- برای این که لثه ها سالم بمانند بهتر است حداقل روزی دو بار از نخ دندان استفاده کنید. دقت داشته باشید که ملتهب شدن لثه ها سبب خرابی دندان شما می شود، پس هرگز نگذارید که لثه هایتان ملتهب شوند. از خمیر دندان های مخصوص دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید. برخی از خمیر دندان ها فقط برای دندان های معمولی مناسب اند و برای کامپوزیت ها بسیار مضر می باشند. توجه داشته باشد تا خمیر دندانی که تهیه می کنید حاوی هیدروژن پر اکسید و سدیم کربنات نباشد. جوش شیرین سبب از بین رفتن رنگ کامپوزیت ها می شود و موجب می شود تا سطح دندان ها کدر شود و درخشندگی خود را از دست دهد. هیدروژن پر اکسید نیز سطح دندان ها را به مرور از بین می برد. خمیر دندان های ژله ای بهترین انتخاب هستند زیرا چنین موادی در درون آن ها وجود ندارد. برخی از خمیر دندان های سفید کننده نیز موجب می شوند تا به کامپوزیت ها آسیب وارد شود.

3- کامپوزیت ها حتما باید به صورت مرتب مورد بررسی قرار بگیرند. پس بهتر است به صورت مرتب به دندان پزشک خود مراجعه کنید. تمیز کردن دندان ها سبب از بین رفتن پلاک ها می شود. مسواک به تنهایی قادر به از بین بردن پلاک ها نمی باشد. در صورتی که زیر روکش پلاک وجود داشته باشد سبب می شود تا روکش از دندان جدا شود. بهتر است از دندان پزشک خود بخواهید تا دندان های شما را بررسی کند تا هیچ گونه علائمی از پوسیدگی وجود نداشته باشد. یکی از خوبی های بررسی مداوم دندان این است که هر گونه ناهنجاری، پوسیدگی و … در مراحل اولیه شناسایی شود، در صورت شناسایی مشکل می توان به زودی از بروز مشکلات دیگر پیشگیری کرد.

4- هرگز غذاهای سخت و یا یخ را با کامپوزیت خود نخورید و هیچ چیزی را با کامپوزیتتان نشکنید زیرا کامپوزیت ها شکننده هستند. غذاهای سفت و سخت می توانند سبب شکسته شدن و تراش خوردن دندان های شما شوند. هر چیزی که سبب شکسته شدن و لب پر شدن دندان ها و کامپوزیت ها شود خطرناک است. از گاز گرفتن غذاهای سخت با دندان خود به شدت بپرهیزید، می توانید برای مصرف غذاهای سخت آن ها را به قطعات ریز تقسیم کنید و سپس مصرف کنید. در صورتی که کامپوزیت ها دچر آسیب شوند امکان ترمیم وجود دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که عادت به جویدن اشیاء سفت مانند مداد و… دارید بهتر است این عادت غلط را کنار بگذارید زیرا این کار برای دندان های شما مضر است و سبب آسیب رسیدن به دندان ها می شود

5- غذاهایی که دارای مواد رنگی می باشند را مصرف نکنید. کامپوزیت ها بسیار مستعد لکه گیری می باشند. بدترین مواد که سبب می شوند که کامپوزیت ها لکه بگیرند عبارتند از قهوه، چای، سیگار و… . اگر نمی خواهید چنین نوشیدنی هایی را ترک کنید بهتر است با نی آن ها را مصرف کنید. این کار سبب می شود تا دندان هایتان کمتر لکه بگیرد.

6- از دندان قروچه جلوگیری کنید. برخی از افراد هنگامی که دچار استرس می شوند دندان هایشان را به هم فشار می دهند. دندان قروچه و فشار دادن دندان ها مخصوصا برای دندان هایی که دارای کامپوزیت هستند بسیار مضر می باشد. افرادی که چنین مشکلی دارند بهتر است از محافظ دندان استفاده کنند تا دندان هایشان محافظت شود.

 

اصلاح طرح لبخند 94949194

 

7- نوشیدنی الکلی استفاده نکنید. الکل زیاد سبب می شود تا سیم باندینگ اتصال دهنده روکش به دندان ها نرم شود و به مرور از بین برود، چنین عاملی سبب می شود تا باندینگ آسیب ببیند و دچار فرسایش شود. موارد ذکر شده به این معنا نیست که روکش از بین می رود بلکه دندان ها مستعد تغییر رنگ می شوند. در برخی از دهان شویه ها و یا خمیر دندان ها نیز الکل وجود دارد، قبل از خرید حتما روی این محصولات را نگاه کنید و مطمئن شوید که این محصولات حاوی الکل نیستند.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 186
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 63
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 329
  • بازدید سال : 2,279
  • بازدید کلی : 3,776